Fagområde

Friluftsliv, idrett og sport

Liker du å bruke kroppen ute i naturen eller på idrettsbanen? Da er våre linjer innen friluftsliv, idrett og sport som skapt for deg.

Friluftsliv på folkehøgskole

Her får du muligheten til å utfordre deg selv gjennom aktiviteter som fjellturer, kajakkpadling, skikjøring og klatring.

På friluftslivslinje på folkehøgskole lærer du deg å ferdes trygt under alle forhold. Du får utfordre egne grenser og kjenne på de store kreftene i naturen. Nivået er forskjellig, og det finnes garantert en linje som passer for akkurat deg!

Idrett og sport – mer enn bare trening

På idretts- og sportslinjene får du muligheten til å prøve forskjellige idretter som trener både kroppen og hodet.  Vi har fokus på helhetlig utvikling, der både fysisk styrke og mental balanse er viktig. Dette er perfekt for deg som elsker å være aktiv. Du vil få bruke et år på å forbedre dine ferdigheter samtidig som du har det gøy.

Lær nyttige turtips

Du vil få prøvd ut mye forskjellig i løpet av året og bli bedre rustet til å dra på korte og lengere turer på egenhånd. Du lærer hvordan man bør pakke, hvor det er smart å slå leir og hvordan man klarer seg selv i naturen. Det kan til og med hende du vil lære å lage ditt eget utstyr.

Sterkere sammen

Gjennom året vil du ikke bare utfordre deg selv fysisk, men også oppdage nye sider ved deg selv og de du går i klasse med. Friluftsliv og idrett handler mye om samarbeid. Du vil få kjenne på gleden av å mestre nye aktiviteter sammen med andre.

En aktiv start på livet etter videregående

Hvis du vil kombinere din interesse for friluftsliv eller idrett med et år fylt av mestring, fellesskap og personlig utvikling, er dette linjene for deg. Du vil få ferdigheter og minner du tar med deg videre i livet – alt pakket inn i et uforglemmelig folkehøgskoleår.

Ta et aktivt år på folkehøgskole!

Tok pause fra studiet for å gå på folkehøgskole

– Studie og folkehøgskole er to helt forskjellige hverdager, sier 20 år gamle Ida Vangen.

Eventyrer om folkehøgskole: – Det ultimate springbrettet

Thomas Lone er Norges yngste til å fullføre “The Seven Summits”.

Tidligere elever

Martin Larsson

Ski og klatring gir gode muligheter til å drive med sportsklatring og toppturer. I tillegg til kunnskapene man får på linjen finnes fantastiske fjell i alle retninger en kan bruke det man har lært på.

Martin Larsson
Sogndal folkehøgskule
Jørgen Jenssen

Fantastisk miljø og supre tur-, jakt- og fiskemuligheter.

Jørgen Jenssen
Pasvik Folkehøgskole
Andrea

For eit år! Kvardagen går ut på å utfordre seg i kajakk i verdas beste elver og skikøyring i rå natur. Samtidig møter du venar frå heile Noreg som er like gira på å vere på folkehøgskule som deg!

Andrea
Voss folkehøgskule
Elias Mæhlum

De ansatte var veldig flinke i jobben sin, på alle de forskjellige linjene. De var snille, kreative og gjorde at folk fra andre linjer ble interessert i deres linje. Det er et drømme stedet for de som liker idrett og de som liker å utfordre seg selv!

Elias Mæhlum
Idrettsskolen Numedal folkehøgskole
Fredrik Oliver Paulsen - Golf.Idrett - 21/22

Dette har vært tidenes år! Jeg tror jeg rett og slett har blitt en annen versjon av meg sjøl.

Fredrik Oliver Paulsen - Golf.Idrett - 21/22
Sunnmøre Folkehøgskule
Hågen Mevassvik Løvold

Friluftsliv har gitt meg utrolige gode opplevelser og lærdommer, jeg har fått lære mye om meg selv og fått være med på fantastiske turer. Hvis du er en som leter etter gode opplevelser med gøye aktiviteter, så vil jeg absolutt anbefale denne skolen

Hågen Mevassvik Løvold
Agder Folkehøgskole
Martin Helland

Året ga meg et ekstra kick til å forsette å jobbe hardt med håndballen. Og det var i stor grad med på å påvirke valget jeg tok om å flytte til Trondheim, sammen med romkameraten min fra folkehøgskolen, for å spille håndball.

Martin Helland
Elverum folkehøgskule
Katrina Munns

På Fjellsport vil du aldri kjede deg, for vi gjør så utrolig mye gøy! Dessuten har du alltid muligheten til å utfordre deg selv. Og alle opplevelsene vi deler, samt det å sprenge grenser sammen, gjør klassen veldig sammensveisa!

Katrina Munns
Vefsn Folkehøgskole - Toppen

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer