Fagområde

Andre fag og linjer

På folkehøgskolen tilbyr vi et bredt spekter av andre fag og linjer for deg som ønsker å utforske ulike interesser. Her kan du finne alt fra matlaging og helse til teknologifag og ledelse.

Andre fag og linjer er for deg som vil prøve noe nytt, finne ut hva du brenner for, eller bygge videre på en interesse du allerede har.

Praktisk læring i fokus

Linjene på folkehøgskole har et praktisk fokus. Du lærer ved å gjøre. Enten du vil utvikle ferdigheter innenfor teknologi, helse, kreative fag eller andre fag du ikke forventer å finne på folkehøgskole. Her vil du få muligheten til å jobbe med prosjekter som gir deg relevant erfaring. Du får testet ut om det er noe du vil fortsette med i fremtiden.

Gjøre noe for andre

Enten du ønsker å jobbe innenfor barnevern eller redning og beredskap, finner du et tilbud som passer for deg. Disse linje passer for deg som har omsorg for andre og som ønsker å gjøre noe for andre.

Praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap

Mange av linjene i denne kategorien gir en spennende blanding av praktiske ferdigheter og teoretisk kunnskap.

På linjer innen entreprenørskap lærer du hvordan du kan starte og drive en egen virksomhet. Dette kan være alt fra idéutvikling til markedsføring og økonomistyring. Dette er perfekt for deg som har en gründer i magen. Du vil lære hvordan du kan realisere dine drømmer.

På linjene innenfor redning og beredskap får du muligheten til å lære om førstehjelp, krisehåndtering og samarbeid i utfordrende situasjoner. Her lærer du hvordan man håndterer nødsituasjoner. Dette er linjene for deg som ønsker å kombinere praktisk læring med å bidra til samfunnet på en meningsfull måte.

Et år for personlig vekst

På folkehøgskolen er vi opptatt av at du skal få et år der du utvikler deg selv både faglig og personlig. Uansett hvilken linje du velger, vil du få utfordringer som gjør at du vokser. Både i ferdigheter og som menneske. På flere av disse linjene kan du teste ut et yrke før du gjør ditt endelige valg.

Helene (19) gikk på folkehøgskole for å teste ut drømmeyrket

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Helene sitter igjen med etter sitt år.

Sånn kombinerte vi yrkesfag og folkehøgskole

Folkehøgskole er ikke bare for de som skal studere seinere. Les hvorfor Anton, Mia Kristine, Maja og Thomas ville gå på folkehøgskole.

Tidligere elever

Kristoffer Mæle Røskar

Elever med samme og ulike verdier – skaper et godt miljø og god refleksjon i den menneskelig psyken

Kristoffer Mæle Røskar
Fana folkehøgskule - Bergen
Ananda Nilsen, Bali, Indonesia

A once in a life-time experience for sure! Agder Folkehøgskole is a safe place to grow, meet new people and be the best version of yourself. Both challenging and rewarding, a year rich in learning, emotions, fantastic trips, and the best teachers!

Ananda Nilsen, Bali, Indonesia
Agder Folkehøgskole
Úlfur Ólafsson

Hatt det utrulig kjekt og lærerikt på Stord Folkehøgskule, mange muligheter, tilgang på alt av natur. Nye venner for livet, og flott å ha skulen midt i bysentrum! Anbefaler Stord til alle!

Úlfur Ólafsson
Stord Folkehøgskule
Magnus Knutsen

Da jeg startet hadde jeg noen fordommer, fordommer som viste seg å ikke stemme. Jeg har funnet ut at det er utrolig viktig å tørre å utfordre seg selv, ellers kan man ikke utvikle seg som person. Jeg har rett og slett lært å være et bedre menneske.

Magnus Knutsen
Peder Morset folkehøgskole
Christine Føllesdal

Helse har en variert hverdag med en god blanding av teori og fysisk aktivitet. Dette er en trygg plass der jeg har fått utfordre meg selv på mange måter og prøve mange nye aktiviteter. Jeg har utviklet meg som person, og tar med meg minner for livet

Christine Føllesdal
Kristiansand folkehøgskole
Margunn Røyset

Helse er en fin linje, der du kan utvikle deg, utforske nye ting via aktiviteter og en variert hverdag. Vi besøkte demenslandsby for å synge for de eldre og gjennom BARK møter vi barn i forskjellige aldre og organiserer gøye aktiviteter.

Margunn Røyset
Kristiansand folkehøgskole
Fredrik Oliver Paulsen - Golf.Idrett - 21/22

Dette har vært tidenes år! Jeg tror jeg rett og slett har blitt en annen versjon av meg sjøl.

Fredrik Oliver Paulsen - Golf.Idrett - 21/22
Sunnmøre Folkehøgskule
Amalie Haraldsen Steen

På psykologi har vi en variert hverdag. Vi jobber med temaer elevene har visst interesse for. Læreren er svært engasjert og oppdatert på fagstoffer så det er lett å følge med i timene.

Amalie Haraldsen Steen
Fana folkehøgskule - Bergen

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Aktuelle linjer