Ennå ikke for sent å søke folkehøgskole!

Det er ikke for sent å søke folkehøgskole. Bilde fra oppstarten i august i fjor på Karmøy folkehøgskole tatt av Torkild Groven.

Folkehøgskolene tar i mot søknader helt fram til skolestart. Det er ikke for sent. Det er plasser igjen!

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. De har løpende opptak helt fram til skolestart eller til linjene og skolene er fulle.

Det betyr at du kan søke folkehøgskole nå og få tilbud om plass i løpet av noen få dager.

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Folkehøgskole som førstevalg

De fleste elever har folkehøgskole som førstevalg og søker tidlig. Noen har bestemt seg for folkehøgskole for flere år siden og sitter klar til å søke når det åpnes opp i oktober.

Folkehøgskolene har sett en økning i tidlige søknader de siste årene. De fleste som søker tidlig forteller at det er fordi venner eller familie har anbefalt det.

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Andrevalget kan bli det beste!

Samtidig velger flere tusen å søke folkehøgskole hver sommer. Noen søker når folkehøgskolenes restplasstorg legges ut i juni, noen søker etter de har fått svar fra Samordna opptak og noen søker rett før folkehøgskolene starter opp i august.

Det er mange gode grunner til først søke folkehøgskole rett før skolestart:

• Kom ikke inn på drømmestudiet eller fikk ikke drømmejobben
  • Usikker på hva du vil gjøre til høsten
  • Har ikke hørt om folkehøgskole før nå
  • Visste ikke at folkehøgskolene hadde drømmelinjen
  • Har lyst på et år der du utvikler deg faglig og personlig før du tar de store valgene i livet

Når du begynner på folkehøgskole så har det ingenting å si når du søkte. Det viktigste er at du er motivert for å gå der.

Les også:

Når er du for gammel til å gå på folkehøgskole?

Finn din folkehøgskole

Du kan søke folkehøgskole når som helst i løpet av sommeren. Finn din linje, søk folkehøgskole og få svar i løpet av noen få dager.

Finn din folkehøgskole